Eerst en vooral hoop ik dat u, uw naasten en uw collega’s in goede gezondheid verkeren. Intussen heeft het Coronavirus in de meeste landen zijn piek bereikt. Het “normale” werkleven komt stilletjesaan terug op gang. Laat ons duimen dat deze crisis geen te diepe sporen nalaat in de economie.
We kunnen er echter niet meer aan voorbij: de wereldwijde COVID19-uitbraak verandert onze manier van leven. Enkele maanden geleden was dit nog een ver-van-ons-bedshow. Vandaag is dit onze dagdagelijkse realiteit.
Ook in deze hectische tijden werkt Athena Graphics heel hard verder aan de toekomst van zijn bedrijf. Velen vragen zich af wat de impact hiervan op Athena was? We geven jullie graag een overzicht van de maatregelen die werden genomen om de continuïteit van onze dienstverlening te garanderen. Hieruit blijkt nog maar eens hoeveel waarde Athena hecht aan het welzijn van zijn medewerkers en klanten.
Om zoveel mogelijk fysiek contact op kantoor te vermijden, wordt maximaal ingezet op telewerk. Zo zetten 60 van de 95 medewerkers zich van thuis uit 100% in om de klanten van dienst te zijn en draait de productie nog steeds op volle toeren.
Dankzij de strategie van digitalisering, automatisatie en doorgedreven IT investeringen in de voorbije jaren, werd Athena op anderhalve dag geconverteerd naar een flexibele telewerkorganisatie. De bestaande glasvezelkabel werd in snelheid verhoogd en er werd een session border controller geïnstalleerd. Deze nieuwe server koppelt onze telefooncentrale aan Microsoft Teams. Zo blijft uw Athena contactpersoon vlot bereikbaar, ongeacht of hij thuis, op kantoor of onderweg is. Via Teams kunnen de medewerkers digitaal samenwerken en vergaderen.
“Om thuis ook de veiligheid van de bestanden te waarborgen, werd onze firewall uitgebreid. Iedere medewerker moet thuis een security procedure doorlopen vooraleer hij toegang krijgt tot het interne netwerk van Athena,” aldus Alexander Degroote, IT manager bij Athena Graphics.
In deze tijden is het belangrijk nog meer te communiceren om zo de betrokkenheid en verbondenheid hoog te houden. Dagelijks zijn er overlegmomenten met de directe leidinggevenden om alles in goede banen te leiden. Via een externe en interne videoboodschap werden de klanten en medewerkers een hart onder de riem gestoken. Ignace Cosaert, CEO bij Athena Graphics: “Dagelijks maak ik bewust tijd vrij in mijn agenda om een telewerker te bellen en te polsen naar hun welbevinden en eventuele noden tijdig te detecteren. Via een gezamenlijk informeel moment communiceren we transparant naar de medewerkers met info over de omzet, nieuwe klanten, impact op de markt,… .”
Ook het ‘Happy@Work’ comité bleef niet bij de pakken zitten. Tijdens de ‘dag van de medewerker’ ontvingen de medewerkers naar goede gewoonte een ballotin pralines, ditmaal werd deze bij hen thuis geleverd. Hieraan werd een ludieke fotowedstrijd gekoppeld. Nadien mochten de collega’s via stemming de winnaar bepalen. Deze werd bekroond met een overheerlijk aan huis geleverd champagne-ontbijt.
Op de werkvloer werden tal van preventieve maatregelen genomen om het risico op verspreiding te beperken. Er werd een veiligheidscharter opgesteld met alle regels waaraan de medewerkers zich dienen te houden en de nodige instructies hoe correct je handen te wassen, een mondmasker op te zetten,… . In de firma staan desinfectiezuilen en handgels ter beschikking en is er probiotische luchtbehandeling. Met “houd afstand” vloermatten wordt nog eens extra de aandacht gevestigd op de regels van social distancing. De fitnessruimte wordt in oppervlakte verdubbeld zodat ook hier de social distancing kan worden gerespecteerd. In de productieafdeling is het dragen van mondmaskers en handschoenen verplicht.
Ondertussen werd intern ook een exitstrategie uitgerold in lijn met de overheidsmaatregelen en -verplichtingen. Begin juni keren de medewerkers terug naar het werk. Per afdeling is een rotatieschema uitgewerkt met > 50% bezettingsgraad. Iedere medewerker ontvangt bij zijn terugkeer een “welkomstpakket” met mondmaskers, desinfectiemiddelen,… . Daarnaast krijgen ze een Athena Graphics T-shirt. Deze weerspiegelt onze teamspirit en onze trots op de vele mooie realisaties die we samen de voorbije jaren hebben verwezenlijkt.
Al deze inspanningen hebben ertoe geleid dat Athena Graphics tot op heden nog steeds een groei heeft van 9% t.o.v. vorig jaar. Recent werden nieuwe contracten met grote brands en drukkerijen afgesloten. De openstaande vacatures werden bijna allemaal ingevuld. Via Teams werden sollicitatiegesprekken gehouden en nieuwe medewerkers aangeworven. Ook de plannen voor het nieuwe pand naast het bestaande gebouw zitten nog op schema. Begin mei werd de bouwvergunning ingediend.
Ignace Cosaert: “Tot slot wil ik iedereen bedanken. Niet alleen de mensen in de zorgsector maar ook al mijn medewerkers. Ze hebben zich meer dan ooit zeer flexibel en solidair opgesteld om aan de behoeften van onze klanten te blijven voldoen.”
Probiotische luchtbehandeling bij Athena Graphics
Sinds de uitbraak van Covid-19 liet Athena Graphics zijn medewerkers kennismaken met de voordelen van omgevingsbehandeling van Breezo. De producten van Breezo zijn ontwikkeld om heel snel alle oppervlakken te bezetten met een ‘probiotische laag’ waarin bacteriën en virussen niet of minder goed gedijen. Hierdoor blijven er op de oppervlakken minder achter en verkleint de kans op indirecte besmetting en infecties.
“Wij zochten een oplossing die op een discrete maar doeltreffende manier de kans op (indirecte) besmetting zou verkleinen”, aldus Ignace Cosaert. “De mensen van Breezo hebben ons de werking van hun producten toegelicht en wij waren snel overtuigd dat hun 100% natuurlijke ingrediënten en de snelle werking ervan, een goeie oplossing boden voor onze behoefte. Dat hun producten ook impact hebben op allergenen, geurtjes en andere organische vervuiling is trouwens handig meegenomen. Een gezonde werkomgeving speelt meer en meer een rol bij het aantrekken van jong talent.”